Blog

5 tips tegen zomerkilo’s

Zomer! En nu?!

De zomer is het moment om met de buren buiten te blijven genieten, met vrienden te bbq’en, festival, pretpark, … En op vakantie gaan we ook ‘genieten’. Ik hoor het vaak genoeg: de zomer is het moeilijkste periode om op je lijn te letten, er loert verleiding om elke hoek.

Maar je kan ook perfect genieten zonder kilo’s te pakken. Hier volgen 5 concrete tips. Let op: mogelijk niets nieuws hoor, maar wie weet dat het deze keer wel blijft hangen 😉

1. Kiezen = sleutelwoord

En..en…en. Ken je het probleem? Houd anders gewoon even een eetdagboekje bij en je zal zien wat ik bedoel. Koffiekoeken, koekje tussendoor, frisdrank, broodje ‘gezond’ (no comment), cocktail, frietjes, ijsje, … We stoppen veel in onze mond zonder dat we er echt bewust van zijn.  Kies de zaken waar je écht deugd van hebt en geniet hier volop van. Zet voor jezelf max 1 “guilty pleasure” per dag op. Opsparen kan ook voor de festiviteiten waar je weet dat het meer gaat zijn.

Dus: van wat wil je wanneer genieten? Want onthoud : “If you fail to plan, you plan to fail”

2. Groenten eerst

Veel van wat we in onze mond steken, is geen voedsel in de echte betekenis van het woord. Het geeft ons lichaam niet wat we nodig hebben om energie te maken en te groeien. Elke maand heb je bv een geheel nieuwe huid, daar heb je bouwstoffen voor nodig en die haal je helaas niet uit koeken.

Door ‘leeg voedsel’ te eten, krijgen we geen verzadigd gevoel en blijven we eten. Wanneer je vezels eet uit fruit en groenten, krijg je dit sneller. Net zoals van gezonde, essentiële olie en eiwitten. Heb je dus een all-in formule aan je been deze zomer: haal eerst een bord vol groenten met olijfolie en wat azijn. Ga dan terug voor nog iets van de andere zaken. Zorg dat je altijd groenten, iets van eiwit (vlees, vis, kaas, eieren) en essentiële vetten hebt.

3. Mijd snelle koolhydraten ‘s avonds

Witte pasta, wit brood en witte rijst: mijden tout court. Het kan eens lekker zijn, maar dit zijn ook ‘guilty pleasures’. Het is pure, snelle suiker die je even energie geeft en dan een dip met extra honger. Niet slim dus.

Volkoren pasta, aardappelen, voller brood, …  : geeft je veel energie en kan je dus zien als goede brandstof. Vergelijk je lichaam nu even met een wagen. Als je de wagen in de garage zet, als je niet van plan bent om te rijden, gaan we niet blijven tanken. Dus heb je een kalme avond in het vooruitzicht? Geen koolhydraten.

Inspiratie nodig? We hebben al enkele recepten op onze blog staan, maar ook bij Pascale Naessens en Sandra Bekkari vind je hopen inspiratie.

4. Beweeg!

Houd de vergelijking met de wagen en de brandstof in je achterhoofd. Wil je meer kunnen tanken, moet je meer rijden. Je moet niet altijd zwaar sporten om een verschil te maken. 10 minuten wandelen en later nog eens 10, maken echt een verschil uit.

Om je een idee te geven: als je 65kg weegt, moet je 45 minuten wandelen om een Magnum van 244 kcal eraf te krijgen. Met 25 minuten zwemmen ben je er ook vanaf.

Meer guilty pleasures? Meer bewegen als je je lijn wil bewaren, ook op vakantie. Trek enkele baantjes in het zwembad. Gebruik de trappen ipv de lift. Maak een strandwandeling. Verken de festivalweide. Neem de fiets. Manieren genoeg om meer te bewegen.

5. Eet 5 keer per dag

Vaak gaan we de tussendoortjes overslaan, met als gevolg dat we meer honger hebben wanneer we aan tafel schuiven en dan teveel gaan eten. Wees je ‘goesting’ te slim af en eet gezonde tussendoortjes. Enkele voorbeelden:

  • Handvol nootjes: gezonde vetten zorgen voor een lever die optimaal vet verbrandt. Niet meer dan een handje per dag!
  • Kerstomaatjes: lekker handig in een doosje en weg.
  • Appel: lekker als die gekoeld is bij warm weer ook.
  • Shake: veel mensen blijven een eiwitshake nemen na hun dieet: simpel én ze hebben alle nodige amino zuren binnen. Ideaal om je metabolisme op peil te houden én ook om een mooie huid op te bouwen trouwens (meer weten over je huid? Volg een workshop.)
  • Blauwe bessen, aardbeien, … : best niet teveel fruit na de middag, zit wel wat suiker in.
  • Tas koude soep: fris én boordevol vezels.
  • Wat is jouw tip? Reageer gerust hieronder.

Ook dit

Naast dit alles: drink voldoende water. Zo reinig je je lichaam wat goed is voor je vitaliteit, je huid en gezondheid. Anderhalve liter is echt het minimum in de zomer.

Wist je dat je door op je lijn te letten, je je ook veel vitaler gaat voelen? De extra groenten en beweging zijn een echte boost. Zo beloont je lichaam je voor je inspanning om aan alle verleiding te weerstaan 😉

Graag meer info of bepaalde, specifieke tips nodig? Maak even een afspraakdan help ik je er graag mee!

 

 

Nog geen reacties. Plaats hieronder een reactie.
Sofie Verheirstraeten5 tips tegen zomerkilo’s

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *