Blog

Adem de stress uit je lijf

Stress, we kennen het allemaal. Of het nu is van je job, je kinderen of – we zitten weer in die tijd van het jaar – de exames. Vandaag kan je ook zoveel kiezen, dat je er stress van krijgt. Je moet dit, je wil dat, noem maar op. Wist je dat je deze stress onder controle kan houden door anders te ademen?

Ontspan en wordt rustig met deze ademhalingsoefening. Ook ideaal voor studenten,  want je concentratie stijgt er terug door 😉

Adem in 4 gelijke delen

Zoek de stilte op en ga comfortabel zitten (of liggen) met je ogen gesloten.

  • ADEM in 3 tellen IN door je neus.
  • Hou je adem 3 tellen vast.
  • ADEM in 3 tellen UIT door je neus.
  • Hou je adem 3 tellen vast.

Deze 4 delen duren even lang. Doe deze ademhalingsoefening gedurende 1 minuut.

Observeer.

Hoe voel je je na deze oefening? Voel je de spanning afnemen? Je aandacht verhogen?

Oefening baart kunst.

Oefen 3x/dag, telkens gedurende 1 minuut. Of doe deze ademhalingsoefening elke keer je stress voelt en het even niet meer ziet zitten. Hoe meer je het doet, hoe effectiever het ook gaat zijn als je deze ademhalingsoefening toepast wanneer het écht nodig is.

Je adem vertragen = stress verminderen.

Lukt het vlot in 3 tellen te ademen? Maak je ademhaling dan wat langer en tel tot 4 of 5. Maar zorg er wel voor dat de 4 delen (inademen, vasthouden, uitademen, vasthouden) telkens even lang zijn.

Je kan dit op elk moment doen en om het even waar. Even de ogen sluiten en focus op je ademhaling. In de file (hou de ogen open aub ;)), in de wachtrij, op toilet, … Take your pick!

“Every emotion is connnected with breath. If you can change the breath, if you can change the rythm, you can change the emotion”

Sri Sri Ravi Shankar

Meer ademhalingsoefeningen en trucjes om zelf aan het stuur van je leven te blijven? Kom eens yoga testen 😉

Boek hier je yoga yoker en test tot 5 stijlen in één week.  In juni kan je ook nog gebruik maken van de studentenkaart trouwens.

Meer nog: donderdag 21 juni is het internationale Yoga dag en kan je een gratis (jawel, gratis) XL les volgen in het park van Kortenberg. 30 minuten les van Hilde De Baerdemaeker, 30 minuten les van Sofie en Pascale sluit af met 30 minuten yin om te ontspannen. Volg het event op Facebook om op de hoogte te blijven!

Nog geen reacties. Plaats hieronder een reactie.
pascale.donner@gmail.comAdem de stress uit je lijf

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *