Je eigen barometer

Habit Tracker

Op dagen dat onze structuur totaal naar de haaien is, de toekomstplannen totaal weggeveegd zijn en het huilen soms nader staat dan het lachen, is een habit tracker een aanrader. Sowieso al een aanrader, maar nu heb ik er nog meer aan. Het is een momentje, net voor ik ga slapen, dat ik even ‘scan’ hoe het nu echt met mij is én hoe goed ik voor mezelf gezorgd heb.

Zelfzorg is ALLES

Laten we een kat een kat noemen: je mentale gezondheid wordt dag per dag belangrijker dan je fysieke. Wil jij na deze situatie snel terug de eventuele “corona nazorgen” van de baan ruimen, dan ga je kracht en een ijzersterke moraal wel kunnen gebruiken. En daarom is die zelfzorg NU zo belangrijk. Daarom ook is dit nu HET moment om voor jezelf te zorgen. Je kinderen, je ouders, je buren, je noem maar op, zijn niets met jou als jij zwartgallig en verzwakt uit quarantaine komt. En mindset is alles, dus hier komt je plattegrond en kaart om jezelf hier naartoe te loodsen.

Dus die habit tracker

Het is eigenlijk heel simpel: je noteert een paar zaken die je meer in het oog gaat houden voor een bepaalde tijd en elke dag ga je na hoe goed dat gelukt is. Op Pinterest vind je duizenden voorbeelden. Nee, je hoeft niet zo mooi te kunnen schrijven als daar #geenexcuus

Hoe ik het doe:

habit tracker close up.

  • Ik werk per maand
  • Ik heb enkele categorieën die ik met andere kleuren aangeduid heb
    • Mindset en fysiek (yoga, dankbaarheid, stappen, slaap, …)
    • Voeding (alchohol, frisdrank, water, fruit, snoep)
    • Tankbeurten: me-time, we-time, us-time

 

 

Elke maand leer ik wel bij, voeg ik iets toe of laat ik iets vallen afhankelijk van of het zin had of niet. Elke keer als het ok was (bv 30 minuten bewogen of niet gesnoept), mag ik een vinkje zetten of noteren hoe lang ik bewogen heb (voor de ‘over achievers’ onder ons).

Zelf aan de slag

Begin de eerste keer met een week, dan heb je sneller kans op verbetering. Ga na wat je energie geeft en waar je energie van smelt als sneeuw voor de zon, trek daar lessen uit. Maak regels die je gaan sturen naar ‘wenselijk’ gedrag voor je totale gezondheid.

Zo is bij mij ook een gouden gewoonte om de dag te sluiten met minstens 5 dingen te noteren (ook weer in dat schriftje) waar ik dankbaar voor ben. Ook nu, leer alle kleine meevallers zien en appreciëren. En al schrijf je met tranen, er is altijd iets. Al is het die ene vrienden die luisterde of dat zalige bad. Je gaat slapen met een warm gevoel en morgen is er een nieuwe dag.

Inspiratie voor wat je erin kan noteren? Schrijf je in voor de dagelijkse tip om hier springlevend uit te komen, helemaal klaar voor een stralende zomer, want die zijn we samen aan het redden!

Want serieus, dit is HET moment!

Huh? Wel, er viel veel weg en dit is het moment om aan jezelf te werken, binnen en buiten. Wat zat goed? Wat kon beter? En hier geven we ook graag wat inspiratie.

Waarom nu? Daar lees je hier meer over.

Waarop eerst schieten? Ga hier door de menukaart van versnellingen om de zomer in te springen.

 

Hou je goed, zorg voor jezelf en elkaar en samen kunnen we hier sterker doorkomen!

Kan je wel wat mentale steun gebruiken? We hebben ook een Facebook groep hiervoor.

No comments
Sofie VerheirstraetenJe eigen barometer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *