Slaapwel

De kracht van slapen wordt onderschat.

To sleep or not to sleep. That is the question.

In deze doordraaiende én doorgedraaide wereld, wordt slapen vaak gezien als tijdsverlies voor zij die kunnen slapen. En voor zij die moeite hebben met slapen, is slaap een absolute foltering die elke dag herhaald wordt.

Tot welke groep behoor jij? 

Alleszins: of je nu aan ‘slaapvasten’ doet om meer en langer en dieper te gaan of het lukt je gewoon niet om te slapen: te weinig slaap belast je systeem tot het absoluut uitgeput is.

Menukaart voor een betere NACHTRUST

Yoga

De kalmste soort om echt direct diep te ontspannen (relax& restore of yin yoga) of toch meer beweging omdat je aandacht nog alle kanten op springt (soft of gewone vinyasa)? Test het uit en kijk wat jou nu rust kan brengen.

Het schone bij ons is dat je je niet engageert voor een reeks of een vaste afspraak zet: jij kiest welke soort, wanneer. Relax.Ook tijdens deze lockdown. Zelfs keuze tussen LIVE en opgenomen lessen.

Voordelen voor mensen met slaapproblemen:

  • Je leert de terug ademen naar de buik: trager, dieper. Stress zakt vrij snel.
  • Je leert je lijf terug aanvoelen.
  • Hoe langer en hoe vaker je zo op je rem gaat staan, hoe beter je je stressniveau kan sturen – in bed én ernaast.
  • Je kan je steeds beter ontspannen, zelfs in de les.
  • Als je nergens nog rustig bent, heb je snel het Pavlov effect met de yoga ruimte: rust!

Suppletie

Wanneer slapen zo moeilijk gaat, versnellen we graag het vertrouwen met de slaap door enkele essentiële stoffen aan te vullen. Enerzijds om de overbelasting van het systeem op te heven, anderzijds om het systeem terug te leren uit de ‘fight & flight’ modus te trekken en terug te herstellen.

De B vitamine’s, saffraan, magnesium, ashwaganda en wat melatonine bijvoorbeeld. Alles hangt af van je type slaapprobleem. Kom er ons alles over vertellen en dan bepalen we samen wat jou het best kan helpen.

Ervaringen van anderen:

  • Je wordt minder vaak wakker ‘s nachts
  • Je Fitbit geeft duidelijk aan dat er beter geslapen wordt (bijna wetenschappelijk ;))
  • ‘s Morgens wordt je wakker met een gevoel van uitgeslapen zijn
  • Je wordt wakker voor de wekker afgaat – stel je voor!
  • Je valt sneller in slaap doordat je minder piekert
  • Je hebt minder paniekaanvallen overdag
  • Je voelt je over de hele lijn rustiger
  • Je bent minder lichtontvlambaar

Enkele andere tips

Voorlopig hebben we over volgende zaken nog geen workshops, maar hier al enkele andere tips waarmee je aan de slag kan:

  • Schermen: het is bewezen dat het blauwe licht van alle soorten schermen, je brein het idee geeft dat het dag is. Rood licht geeft aan dat melatonine, het slaaphormoon aangemaakt kan worden. Sommige smartphones zijn zo smart dat ze hierop kunnen inspelen.
  • Meditatie: ik gebruik de ‘Insight timer’, hier zijn verschillende slaapmeditaties en bodyscans die helpen om in slaap te allen.
  • Minder alcohol, suiker en zwaar eten net voor je in slaap valt.
  • Een schriftje naast je bed: pieker je? Schrijf het op en laat het los.
  • Lavendel of mandarijn verstuiven in de kamer of enkele druppels op je kussen. Lavendel is kalmerend, mandarijn is tegen de overprikkeling.

Wil je nog meer tips?

Sneller naar dromenland stappenplan

Genoeg wakker gelegen en wil je een snel overzicht van alle tips die we voorstellen?

We schreven een stappenplan om jou nog sneller terug te laten SPRINGEN.

Sofie VerheirstraetenSlaapwel