Blog

Waarom diëten niet werkt, 5 veel voorkomende denkfouten

Elk jaar zijn er wel enkele nieuwe wonderformules die je laten dromen van onrealistische lijfjes. “Een slanke lijn maakt gelukkig” wordt zo telkens weer bevestigd. Maar is dat wel de juiste insteek? En vooral: hoe zorg je nu voor eens en altijd dat je je resultaat kan vasthouden?

5 denkfouten rechtgezet

1. Streefgewicht als doel.

Laat het cijfer op de weegschaal los en keer naar hoe je je voelt. Wat drijft je tot de start van een dieet? Wat wil je terug kunnen? Waar wil je vanaf? Ga op zoek naar de échte reden, onverbloemd en rauw. Hou die goed voor ogen, je gaat ze nodig hebben elke keer de verleiding toeslaat 😉

2. Ik kan het alleen

Mogelijk, zeker als je een jongere man bent die voldoende beweegt. Vrouwen verliezen echter moeilijker vet, we hebben immers een hogere vetmassa om voor de kinderen te kunnen zorgen en ze te zogen. Hoe voorbijgestreefd ook: we kunnen dit mechanisme niet afzetten. Hoe ouder, hoe erger. Om ongezonde kilo’s te verliezen, ga je hier iets drastischer moeten ingrijpen. En dan is hulp en een coach aangeraden zodat je je lijf zeker geen kwaad doet.

3. Gewoonte onderschatten

Hier komen we terug op je motivatie, want Mr Comfortzone ligt op de loer. Voel je je moe, heb je iets bereikt, … dan gaat hij weer redenen vinden om toch voor één keer x te drinken of y te eten. ‘want je hebt het verdiend‘. Of wat doe je wanneer je gaat eten bij mensen? ‘Allez, niet flauw doen‘. Ben jij hiertegen opgewassen? Sta hier bij stil en anticipeer. Hoe bewuster je je bent van je doel, van wat er op je pad komt, hoe meer kans je je gewoontes kan veranderen.

4. Effe afzien: eerst niets, dan terug alles

Dit is het domste wat je kan doen. Daarom juist dat verschillenden klanten voor de 5e of zelfs 8e keer bij een diëtist komen. Je doel bereiken is één, maar als je hier stopt, is je moeite voor niets geweest… Laat je begeleiden en wees waakzaam, minstens één jaar na het bereiken van je doel. Daar hameren we echt op.

Je relatie met eten verandert. Je voelt wat goed is voor jou en kiest tussen ‘guilty pleasures’. Zo – en alleen zo –  kan je je nieuwe, energiekere jij behouden. “Ik heb niet het gevoel op mijn eten te moeten letten en toch eet ik totaal anders als vroeger” dat is het doel.

5. Vetten en koolhydraten zijn slecht

Als je blijvend je gewicht en je energiepeil wil houden, ga je moeten begrijpen hoe voeding en voedingsstoffen in elkaar zitten en wat de uitwerking is. Zo heb je vetten nodig om te blijven verbranden. En hoe zit het met koolhydraten? Weet je wat ze hier allemaal mee willen zeggen, wat de impact is en hoe je hier juist mee omgaat?

Educatie over gezonde voeding en hoe je dat concreet naar jouw situatie kan vertalen, zijn een sleutel tot een blijvend resultaat.Niet evident met al die info die om je oren vliegt. Ook hier kan die ondersteuning zeer belangrijk zijn.

2018 loopt ten einde

Hoe zat het met je goede voornemens? Heb je bereikt waar je wou staan? Gewicht maar ook andere targets. Je hebt nog enkele weken om bij te sturen. Als we je op één of andere manier kunnen helpen met meer vitaliteit, dan horen we het graag. Een vrijblijvende afspraak vraag je op info@kokoro.be of bel op 02/445 06 45.

Nu we het over doelen hebben, dromen hoort hier ook bij: wees welkom zondag 11 november om 10.30 voor onze Dream Plan Fly workshop. Wie weet inspireert het je om nog in gang te schieten voor die ene droom dit jaar 😉

 

 

 

 

Nog geen reacties. Plaats hieronder een reactie.
Sofie VerheirstraetenWaarom diëten niet werkt, 5 veel voorkomende denkfouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *