Blog

Blijf in balans – 3 tips

Overstelpt door moetens, gestuurd door schuldgevoel en overtuigd dat je alles goed kan én zal doen. Dat is de mindset waarmee je tegen een muur loopt. Het ideale recept om jezelf helemaal onderuit te halen.

Topprioriteit

De allerbelangrijkste taak die we allemaal hebben, is voor onszelf zorgen. Iets dat zo simpel is, lijkt het moeilijkste op aarde. Het eerste dat we uit de agenda halen, is altijd die tijd voor onszelf. De downtime, de rust.

Een auto blijft niet rijden zonder te tanken en een telefoon valt uit zonder op te laden. Wij zijn niet anders.

Zorg voor jezelf voor het een moeten wordt – 3 tips

1. Halt!

Neem de tijd om stil te staan: waar haal je energie uit? Wat vreet energie? Krijg inzicht in hoe je werkt om zo gelukkiger door te gaan zonder risico om op te branden.

Hou je in je ‘vrije’ tijd bezig met de zaken waar jij je beter door voelt. ‘Ik heb geen vrije tijd’, dan is dat al een eerste punt: tijd plannen. Bewust rust plannen, het lijkt iets vreemd, maar de hectische wereld waarin we leven, laat ons geen keuze.

Tweede stap is leren hoe je de tijd kan vullen 😉  Paar tips: wandelen, yoga, boekje lezen, bad nemen, mindful tekenen, filmpje kijken, …

2. Moet just niks

Lijst je ‘moetens’ op. Als het niet levensbedreigend of problematisch is (kinderen eten geven,  vuilnis buitenzetten) als je het niet doet, weet dat je ermee kan schuiven. Vaak is opruimen, kuisen, uitnodigingen zelf maken, taart bakken, naar de winkel gaan, … een vorm van willen. Leer dat inzien of begin je ‘moeten’ alleszins in vraag te stellen, dat is stap 1.

Door te beseffen dat het een ‘willen’ is, krijgt je taak een andere lading of je stelt het uit.

Nog nooit beseft hoe vaak je ‘moeten’ gebruikt? ‘ik moet naar een feestje’, ‘ik moet naar de yoga’, ‘ik moet kleren kopen’ – geloof mij, van die drie, moet er just niks.

3. Recovery plan

Klinkt onnozel, maar een doelstelling zorgt voor motivatie en actie. En het doel is je terug goed in je vel voelen. Dus als je je voelt als een vod of een (bijna) uitgeblust Duracell konijn: neem een blad papier, noteer ‘ikzelf 100%’.

Het is een oefening die mijn leven veranderd heeft. Naast alle plannen om iets uit de grond te stampen die maar niet wouden vorderen, zag ik eindelijk het licht. Er ging ‘just niks’ veranderen als ik mezelf niet ging soigneren. Dus daar zat ik ‘Sofie terug 100%’- plan makend.

Geef jezelf 5 minuten en schrijf alles op wat je te binnen schiet dat kan helpen om terug controle te krijgen, om terug te leven, te lachen, te groeien, … wat het ook is dat jij terug wil doen. Bij mij was ‘koppel’, ‘gezin’, ‘gezondheid’ en ‘groeien’ belangrijk. Start!

Hulp nodig?

Soms komen de ideeën niet, gewoon omdat we afgeleerd hebben om te voelen wat goed is voor ons. Weet dat rust inbouwen helpt, de modder in je vijver laten zakken om terug helder te kijken. Voeling te krijgen met wie je bent. Yoga helpt, wandelen in het bos ook. Ik deed beiden intensief in die periode. Kies wat bij jou past.

Dream Plan Fly

Op zondag 11 november houden we ook een lezing over Dream Plan Fly bij Kokoro, samen met Mieke Verbanck en Lien De Winter. Meer info volgt snel. Opbrengst gaat naar het goede doel, welk goed doel verneem je snel.

En op zaterdag 17 november doen we dat verhaal over op Inspriation Academy van Ladies Circle Leuven (click voor meer info).  Ook Peter Adriaenssens, Annelies Smolders, Koen Kas en Elke Van Hoof staan oa op het podium. #trots

Nog geen reacties. Plaats hieronder een reactie.
Sofie VerheirstraetenBlijf in balans – 3 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *