Blog

Blijf in balans – 3 tips

Overstelpt door moetens, gestuurd door schuldgevoel en overtuigd dat je alles goed kan én zal doen. Dat is de mindset waarmee je tegen een muur loopt. Het ideale recept om jezelf helemaal onderuit te halen.

Topprioriteit

De allerbelangrijkste taak die we allemaal hebben, is voor onszelf zorgen. Iets dat zo simpel is, lijkt het moeilijkste op aarde. Het eerste dat we uit de agenda halen, is altijd die tijd voor onszelf. De downtime, de rust.

Een auto blijft niet rijden zonder te tanken en een telefoon valt uit zonder op te laden. Wij zijn niet anders.

Zorg voor jezelf voor het een moeten wordt – 3 tips

1. Halt!

Neem de tijd om stil te staan: waar haal je energie uit? Wat vreet energie? Krijg inzicht in hoe je werkt om zo gelukkiger door te gaan zonder risico om op te branden.

Hou je in je ‘vrije’ tijd bezig met de zaken waar jij je beter door voelt. ‘Ik heb geen vrije tijd’, dan is dat al een eerste punt: tijd plannen. Bewust rust plannen, het lijkt iets vreemd, maar de hectische wereld waarin we leven, laat ons geen keuze.

Tweede stap is leren hoe je de tijd kan vullen 😉  Paar tips: wandelen, yoga, boekje lezen, bad nemen, mindful tekenen, filmpje kijken, …

2. Moet just niks

Lijst je ‘moetens’ op. Als het niet levensbedreigend of problematisch is (kinderen eten geven,  vuilnis buitenzetten) als je het niet doet, weet dat je ermee kan schuiven. Vaak is opruimen, kuisen, uitnodigingen zelf maken, taart bakken, naar de winkel gaan, … een vorm van willen. Leer dat inzien of begin je ‘moeten’ alleszins in vraag te stellen, dat is stap 1.

Door te beseffen dat het een ‘willen’ is, krijgt je taak een andere lading of je stelt het uit.

Nog nooit beseft hoe vaak je ‘moeten’ gebruikt? ‘ik moet naar een feestje’, ‘ik moet naar de yoga’, ‘ik moet kleren kopen’ – geloof mij, van die drie, moet er just niks.

3. Recovery plan

Klinkt onnozel, maar een doelstelling zorgt voor motivatie en actie. En het doel is je terug goed in je vel voelen. Dus als je je voelt als een vod of een (bijna) uitgeblust Duracell konijn: neem een blad papier, noteer ‘ikzelf 100%’.

Het is een oefening die mijn leven veranderd heeft. Naast alle plannen om iets uit de grond te stampen die maar niet wouden vorderen, zag ik eindelijk het licht. Er ging ‘just niks’ veranderen als ik mezelf niet ging soigneren. Dus daar zat ik ‘Sofie terug 100%’- plan makend.

Onderschat het belang van voeding hier ook niet. We putten onszelf uit, beetje bij beetje. Tank bij door gezonde voeding, maar besef dat dit een deel is. Voldoende om al je doelen te behalen, kan je nooit uit voeding halen. Ik zou nooit staan waar ik nu sta, zonder de orthomoleculaire ondersteuning. De supplementen gaven energie en voorkwamen dipjes.

Kip of ei?

Eerst gezond eten en dan rust in je hoofd of omgekeerd? Moeilijke keuze. Besef dat ze elkaar ondersteunen en versnellen. Als je meer rust hebt, ga je ook gezonder eten. En gezondere voeding, meer vitamines geven je perspectief bij problemen.

Weten wat eerst, hoe, … kom even langs. Heb ervaring zat en ik deel die graag. Het is trouwens hét moment om jezelf te ondersteunen met orthomoleculaire supplementen. De lente staat voor de deur: het seizoen om terug te gaan huppelen én dat zetten we kracht bij met de Lente Shopping van RainPharma: 21% korting. Lees er hier alles over.

Babysteps

Wat kan jij vandaag anders doen, één ding, om voor jezelf te zorgen? Denk eraan: die smartphone, laptop, auto, … die blijven ook niet gaan zonder dat je ervoor zorgt. Jij bent niet anders 😉

Nog geen reacties. Plaats hieronder een reactie.
Sofie VerheirstraetenBlijf in balans – 3 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *